Skärmklipp från Amazon.com

En som tidigt såg den potentiella marknaden för e-böcker och e-handel i stort var amerikanske entreprenören Jeff Bezos. Den 5 juli 1994 så startade han upp det molnbaserade företaget Amazon.com vars huvudsakliga försäljning bestod utav just böcker. Från början hette dock företaget ”Cadabra” som i den magiska ramsan abra kadabra, men Bezos bytte ett år senare namnet till Amazon då en utav juristerna hörde fel och trodde att företaget hette kadaver.com, därav så anses det av många som att 1995 var starten på Amazon.com även om det var i drift redan ett helt år tidigare. Att han döpte om Cadabra till just Amazon kom sig av att Amazonfloden i Sydamerika är en utav världens största floder vilket han ville att företaget skulle bli, störst inom sitt område. Han tyckte även att det lät exotiskt och annorlunda vilket även det var något som han strävade efter på den tävlingsinriktade bokmarknaden. Till en början var Bezos inte helt säker på vad det var Amazon skulle sälja och mycket efterforskningar så kom man fram till 20 olika produkter som kunde marknadsföras online, vilket senare destillerades ner till 5 stycken alternativ vilka inkluderade: CD skivor, Hårdvara till datorer, mjukvara till datorer, videos och böcker. Till sist så kom Bezos fram till att böcker var det enklaste att sälja världen över, då det fanns en global efterfrågan på litteratur samtidigt som böcker i sig hade ett rätt så billigt inköpspris samt det stora antalet titlar som fanns tillgängliga. Med det så hade Amazon blivit en internetbaserad bokhandel, något som sedan skulle kopieras utav många olika företag. I Sverige har vi bland annat Aldibris.com och bokus.com som rakt av tagit liknande koncept.

Överlevde IT-bubblan

Amazon.com hade även en väldigt ovanlig marknadsmodell när det kom till tillväxten, då man inte räknade med att börja tjäna på sina intäkter förrän ungefär 4–5 år, något som fick många potentiella investerare att backa eller att klaga på att avkastningarna var alldeles för låga. Denna långsamma tillväxt lönade sig dock när den berömda IT-bubblan sprack under slutet av 90 – början på 2000 – talet och flertalet e-företag gick i konkurs eller fick lägga ner. Amazon överlevde och fortsatte istället växa då dom hade tillräckligt med kapital inom företaget för att hålla sig flytande och snart växte sig tillräckligt stora för att kalla sig ”Världens största bokhandlare”. Försäljningen utav fysiska böcker började snart få sällskap utav ljudböcker och e-böcker vilket på senare år vuxit sig till en allt större del utav sortimentet, delvis via Amazon Kindle. Kindle är en läsplatta med direk kontakt till Kindle store med omkring 5 miljoner titlar tillgängliga att köpa. Amazon har utöver bokmarknaden även börjat streama musik och film likt Spotify och Netflix samt säljer egen hårdvara. Dom köper även upp konkurrerande applikationer och företag som dom anser sig se potential i så som ComiXology, en molnbaserad tjänst för elektroniska serietidningar och med omkring 40 000 titlar tillgängliga. Även ljudboksförsäljare så som Audible.com och Brilliance Audio har blivit uppköpta och är nu en del av Amazons ”familj” utav underföretag.